افتضاح یا شاهکار؟ مسئله این است!

شخصیت های استثنایی، داستان سرایی صمیمانه و اکشنی خوب و پویا و لذت بخش،  که توسط اشکالات بی پایان و طراحی عجولانه و ناهموار احاطه شده.
CyberPunk 2077، بازی ای که حدود 7 سال پیش بود که معرفی شد، اما همون اول کار توی تیزر، معلوم بود که فقط در حد حرف هستش و حالا حالا ها خبری نیست از بازی. اما این مدت زمان به طرز عجیبی طولانی شد. این اواخر حتی کارکنان این استودیو به صورت دو شیفت کار میکردند که نشون میده که این استودیو خودش هم انتظار این ها رو نداشته! و کاش فقط همین بود! بازی سه بار تاخیر خورد! اون هم نه تاخیر های چند روزه! اما طی این بیانیه ها که برای اعلام تاخیر منتشر شدند، این استودیو لهستانی چیزهای دیگری هم گفت، اونها گفتند و قول این رو به همه دادند که این صبر ارزشش رو داره. اما واقعا داشت؟
بازی بازی پویا و خوبی ست ولی آن چیزی نیست که بعد از 8 سال بگوییم واقعا ارزشش رو داشته؛ هرچند نقد های بسیار میانگینی از این عنوان منتشر شد که افرادی که این عنوان رو تجربه کردند رو به دو دسته تقسیم کرده، یکی اونهایی که طرفدار دو آتشه هستند، و اونهایی که معتقد هستند که ارزش 8 سال رو نداشته. اما حاصل تمام این ها نمره ای بین 88 تا 90 بوده! نمره نمره ی بسیار خوبی هست و بازی هم صد درصد بازی بسیار خوبی ست و ارزش بازی دارد، منتهی از هشت و نیم، تا نُه سال جیز بهتری باید حاصل میشد.

این هم اضافه کنم که اغلب افراد سایبرپانک 2077 را با عنوان جهان باز راکستار مقایسه میکنند که از نظر من کار اشتباهی هست. چرا که در ابتدای بازی، اگر که قبلا عنوان راکستار رو بازی کرده باشید، متوجه تفاوت فاز های این دو بازی میشید؛ گاهی اوقات پویا بودن جهان سایبرپانک، خودش رو خیلی خوب نشون میده که شما به راحتی متوجه زمان زیادی که صرف طراحی بازی شده است میشید. شاید باگ های بازی زیاد به چشمتون بیاد، هرچند که تا چند آپدیت بعد رفع میشه، از اونطرف گاهی به طوری مبهوت میشید از دیدن بعضی قسمت ها و مراحل که نقاط ضعفش یادتون نمیمونه!

شما به عنوان “V” بازی می کنید، با انتخاب یکی، از بین سه “مسیر زندگی”، بازی شما شروع میشه. مسیر زندگی ای که پیشینه ی شما و گذشته ی شما و آنچه در چهار یا پنج ساعت اول بازی برای شما اتفاق می افتد رو تعیین میکند؛ همچنین در انتخاب ها و دیالوگ های گفتگو ها و روش خاص زندگی برای شما در طول بازی هم اثر داره. این یک ایده شسته و رفته است، اما نتیجه واقعی اون رو دشوار است که بگوییم. شاید، شاید داستان بازی براتون یکم حوصله سر بر باشه و یکم کلافه بشید، اما امکان نداره که مجذوب گیم پلی خیره کننده، فضای پویا، و فضای شهر بازی – NightCity – نشوید.

ابتدای بازی، حق انتخاب تمام و کمال در شخصی سازی کاراکتر خودتون رو دارید، البته که مثلا در انتخاب مو برای مثال، دست شما کاملا باز نیست و از بین یک تعداد محدود حق انتخاب دارید اما مطمئن باشید همون هم کافیه.

شما در دل نایت سیتی، چیزهایی می بینید که حتی شای در خواب هم نمیدیدید! بسیار کثیف و غرق در جرم و جنایت هست، اما باز هم از آن طرف شهری بسیار سرزنده ست!

در گیم پلی بازی، اصوات به طرز ماهرانه ای تراز شده اند: زمزمه هایی در دور و نزدیک، صدای مگس هایی که در نزدیکی شما هستند، موتورهای عجیب و غریب، بوق هایی شبیه به جیغ، رهگذران فریاد زن و گاه ناسزا گو! در مأموریت ها هم به همین صورت است.

همچنین، شاید براتون جالب باشه که کاراکتر V، در برخورد با افراد مختلف، در نقاط بالا یا پایین شهر با گنگ ها، دوستان یا قشرها و یا گروه های مختلف، دیالوگ های مختلفی استفاده میکند که این سیستم بازی، جای تحسین دارد.

بحث همیشگی، باگ

 

CyberPunk 2077 شامل دنیای جذاب و سیستم های عالی در گیم پلی است، اما متاسفانه بازی پر از باگ و اشکال هست. بعضی اوقات آسانسورها به درستی بارگیری نمی شوند یا به راحتی کار نمی کنند. دشمنان گه گاه تبدیل به یک خط می شوند و بی خیال در اطراف می ایستند و منتظر می مانند تا شما به اونها شلیک کنید. اگر کاراکترها به درستی بارگیری نشوند، بعضی اوقات از صحنه دور می شوند. گاها، NPC ها با سرعت گرفتن به سمت آسمان ناپدید می شوند.
یک بار حتی، یک ماموریت جانبی را به همین دلایل مجبور شدم که از اول، دوباره اون رو انجام دادم! هیچ یک از این مسائل مشکلی نیستند که یک بازی رو زیر سوال ببرند، اما به طرز شگفت انگیزی مکرر و آزار دهنده هستند. اگر بازی را هنگام در دسترس قرار گرفتن خریداری کردید، باید انتظار داشته باشید که در طول بازی خود اشکالاتی را ببینید.  CD Projekt Red، پچ ها و آپدیت هایی در راه دارد که امیدوارم این مشکلات را برطرف کند.
من در ابتدا تحت تأثیر سایبرپانک 2077 قرار نگرفتم. با این حال، هرچه بیشتر بازی را انجام می دادم، علاقه ام نسبت به، تنوع گیم پلی فوق العاده آن، روایت و منظره ناپاک و کثیف شهر، بیشتر می شد. من عاشق NightCity، و همه چیز این عنوان شدم. اگر بسیاری از اشکالات آن برطرف شود، CyberPunk 2077، میتونم که چشم بسته اطمینان بدهم که حداقل یکی از نامزد های بهترین بازی سال است. امیدواریم که CD Projekt Red بتواند به سرعت رفع مشکلات را انجام دهد.

روش های زیادی برای ساخت V وجود دارد. شما می تونید همه کارها رو با هک کردن انجام دهید، که به شما توانایی های خرابکاری زیادی می دهد؛ که به شما امکان می دهد دوربین ها و سیستم های دفاعی دشمنان را بدزدید. نمودار درختی مهارت هاتون یا همون Skill Tree ها عظیم هستند، و توی اون، برای مثال، سرعت ریلود مجدد وجود دارد. این به این معنی نیست که حرکات و توانایی های منحصر به فرد وجود ندارد.

Combat

 

به لطف تنوع سلاح و سبک بازی، سیستم درگیری های بازی به طرز شگفت انگیزی رضایت بخش است. سلاح های قدرتمندی که طبقه بندی های مختلف دارد، در بازی یافت می شود: 

“Tech Weapons” / “Smart  Weapons” /“Power Weapons”

سلاح های گرم که به شیوه ی زیبا  خیره کننده ای طراحی شده اند.

 

“CyberWare” / “Melee Weapons”

سلاح های سردی که در فایت ها پیروزی را برایتان آسان تر می سازد.

این دسته بندی اسلحه هایی بود که در نابودی و به بار آوردن خرابی کمک حال شما هستند.

در بازی در هر دسته اسلحه به شیوه ی نو آورانه، که نه آنها را خیلی خیالی کند، و نه شبیه بازی های ویدیویی مشهور دیگر باشد که آن را تکراری و فایت های بازی را خسته کننده می کرد.

گنگ ها

Aldecados: این گنگ از عشایر حومه ی نایت سیتی هستند و و در همان حوالی نایت سیتی زندگی می کنند.

Wraiths: این گنگ هم جزو عشایر هستند اما اینها در گذشته، از نایت سیتی طرد شده اند و به اطراف شهر پناه بردند و معمولا گاهی به نایت سیتی، یا جاهای دیگر حمله میکنند و هرچه که بتوانند غارت می کنند.

6th Street: این گروه از بازماندگان یک جنگ هستند که قبلا در راستای کمک به مردم و حفظ امنیت آنها به پلیس نایت سیتی کمک می کردند اما اکنون مستقل، و به نفع خودشان عمل می کنند.

Valentinos: میشه گفت که این گنگ بزرگترین باند خلافکار نایت سیتی هستند اما خب به اصل های اخلاقی  خودشون پایبند هستند و براش احترام قائل هستند.

Voodoo Boys: گنگی پر رمز و راز که قوانین و اصولی نمی شناسند! قانونی نیست که زیر پا نگذاشته اند و نمونه ای از کارهایشان گسترش و توسعه ی ویروس های کشنده است!

Animals: پرخاشگرانی که خیلی به ابزار های پیشرفته اعتقادی ندارند و اغلب با سم ها و مکمل های حیوانی کارهاشون را انجام میدن.

Moxes: این گروه رو میشه به عنوان برقرار کننده ی عدالت شمرد؛ چون هدف کلی این گنگ حفاظت از دختران و پسران کار در مقابل آزار و اذیت است!

TygerClaws: یاکوزای نایت سیتی! این گنگ ریشه ی ژاپنی دارد و توی JapanTown قرار دارند؛ موتورهای مخصوص خودشون رو دارند، و خیلی خشن هستند.

به طور کلی اگر بخواهیم به نقص ها و خوبی های این عنوان بزرگ بپردازیم، به این صورت میشود:

مثبت:

  • امکان خلق بصری کاراکتر و شخصی سازی
  • مبارزات پویا، دلنشین و خیره کننده
  • مخفی کاری، هک کردن و حمله های پنهانی
  • تاثیرگذار بودن انتخاب های پلیر
  • موسیقی زیبا و دلنشین

منفی:

  • سیستم رانندگی ضعیف و مصنوعی
  • باگ های بسیار (البته موقتی)

 

همچنین، شما می تونید این بازی رو از فروشگاه ما بخرید!

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • مهدی کبیری پاسخ

    بازی جالبیه ولی چیزی نیست که منو وجد بیاره همین الان دانلودش کنم بازی کنم – من منتظر بخش انلاینشم که انگاری 2 سال دیگه میاد و اینکه نمیخرمش تا اینکه ببینم بخش انلاینش چطوریاست -_- واثعا ارزش نداره که بخاطر بخش استوری یه گیمو خرید(حضرت کرک)

    دسامبر 23, 2020 در 9:32 ق.ظ
    • Rez پاسخ

      سلام، ممنون از اینکه نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.
      البته که طبق حرف و حدیث هایی که به سی‌دی پراجکت رد نسبت داده میشه و البته چیزی که انتظار دارند همه، بخش آنلاین بازی جوری هستش که با Gta Online رقابت کنه! که البته امیدواریم همینجور باشه چون خیلی خوش‌قول نیست این استودیو! ?

      دسامبر 23, 2020 در 9:43 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *