معرفی و بررسی Valheim
طی چند روز اخیر که بازی Valheim به صورت Early Access در دسترس همه ی گیمر ها قرار گرفت، سریعا جاهگاهی در میان نخستین های جدول در فروش برای خود دست و پا کرد. به طوری که راحت در 4 روز ابتدایی در دسترس قرار گرفتن این عنوان، چیزی حدود 3 میلیون نسخه فروخت!
از دیگر افتخارات این عنوان این بود که توانست رکورد تعداد پلیر های همزمان در استیم، که پیشتر در دستان CS:GO بود را جا به جا کند! در سایت Twitch همچنین مورد علاقه ی بسیاری از تولید کننده های محتوا و بینندگان واقع شد. اما نکته ی اصلی اینجاست که این تازه نسخه ی Early Access است! و به عقیده ی بسیاری، بازی هنوز کاملا ورق هایش را رو نکرده است! اما باید دید که این غنوان تا کی میتواند بینندگان و طرفداران خود را حفظ کند.
گیم پلی
والهایم، در کل یک مجموعه ای از چندین بازی از ژانر های مختلف است. به طور مثال Rust و Minecraft. در بازی سیستم ساخت و ساز و یا Crafting به صورت نسبتا کامل وجود دارد. همچنین بازی، دارای مهارت های مختلف یا همون نمودار درختی مهارت های پلیر هست. جدا از این المان هایی که در گیم حضور دارند بازی همچنین در ساخت و ساز و شخص سازی هم کم نگذاشته است. برای مثال شما در ابتدای بازی از میان تعدادی محدود از حالت مو (برای مثال) یکی را انتخاب می کنید و به همین ترتیب کاراکتر خودتان را میسازید.
بریم سراغ بحث ساخت و سازی که درموردش حرف زدیم. بخش ساخت و ساز بازی شباهتی به ماینکرفت دارد؛ از این جهت که ساهت و ساز، پله به پله پیش می رود. درواقع قدرت های کاراکتر بر پایه کارهایی که می کنید بالا می رود. برای مثال با ساخت و ساز زیاد اسکیل مربوط به ساخت و ساز بالا می رود.
این یعنی که شما با ساخت دو چیز متفاوت، با ترکیب آن دو می توانید چیز دیگری بسازید که خیلی بازی را جذاب می کند و باعث این میشود که بازیکن، مشتاق و میخکوب شود. در بازی، اولین لحظه ای که واقعا تعجب کردم وقتی بود که، بعد از حدود 6 ساعتی بازی کردن، اولین کشتی ای که تمام و کمال مال خودم بود را ساختم. چرا که از کشتی می توانید استفاه های خیلی زیادی بکنید.
بازی در زمان وایکینگ ها جریان دارد اما خب لزوما به این معنا نیست که باید واقع گرایانه باشد؛ بلکه در بازی چاشنی ای در جریان بازی است که کمی فانتزی ست و همین، باعث کمی جالب شدن بازی می شود. برای مثال برای این بخش، میتوانم دشمنان غیر انسان را نام ببرم.
در بازی، گاهی برای ساختن یک چیز، یا به دست آوردن چیزی باید به معنای واقعی کلمه از جان مایه بگذارید! چرا که انجام دادن خیلی کارها ممکن است ساعت ها وقت شما را بگیرد! اما ارزشش را دارد؛ برای مثال وقتی که کشتی خودم را ساختم، انگار که دنیای جدیدی برای من باز شده بود! هیجان بازی برایم دو برابر شد. البته که هرچه هیجان بیشتر بود، خطرات بیشتری هم در کمین بود؛ هر لحظه ممکن بود موجی پیدا شود و کشتی من به اندازه کافی مقاوم نباشد! و ناگهان ساعت ها وقتتان در جلوی چشمتان ناپدید می شود.
اوایل بازی، کمی گول سادگی بازی را میخورید؛ که چقدر دشمن ها کشتن شان ساده ست. اما خب در اشتباهید! چرا که باس فایت هایی در انتظارتان هست که حتی فکرش را هم نمیکنید!
یکی از چیزهای آزار دهنده ی دیگر بازی های بقا، که در والهایم نمی بینیم، مردن از گرسنگی ست!
در بازی شما برای اکتشاف محدود نیستید. همچنین شما از بازی خسته نمی شوید؛ یا حداقل ساعت های بسیار زیاد شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، چیزهای زیادی برای ساختن مانده ست، و هنوز خیلی مکان ها را نگشته اید! بنابراین به این زودی ها خسته نمی شوید و چیز های تکراری ای نمیبینید.
در واقع یک مسیر پیشرفت مشخص وجود دارد، و هر پیشرفت شما رو به جلو، باعث قرار گرفتن شما در مسیر پیشرفت بعدی می شود.
به صورت جمع بندی شده، والهایم عنوانی ست که میتواند ساعت های بسیار زیاد شیرینی را برایتان بسازد. و همچنین یک تجربه ی چند نفره ی خیلی عالی و خوبی را برایتان رقم میزند. درواقع عنوانی ست که مادامی که واقعا به اکتشاف و کار های عجیب کنید، شما را سرگرم می کند. چون این بازی برای همین اکتشافات شما ساخته شده است و هدف کلی از بازی در کنار بقا، اکتشاف و به دست آوردن مهارت ها و ساخت و ساز های شما ست. که شروع همه این ها خلاقیت شما است.
دیدگاهتان را بنویسید